De laatste tijd worden we overspoeld met advertenties voor online muziekles.
Lessen die vooraf opgenomen zijn op video, en tegen betaling te bekijken zijn om je zo het drummen (of een andere discipline) bij te brengen.
De online lessen worden soms aangeboden met de huur van een muziekinstrument.
Omdat de meeste mensen die starten met een instrument leren bespelen vaak nog weinig kennis hebben op het gebied van instrumenten en prijzen, beseffen niet dat ze vaak onnodig veel geld kwijt zijn op deze manier.
Na een aantal maanden huur van zo’n instrument heb je al snel de aanschafwaarde uitgegeven voor een gebruikt instrument dat je op b.v. Marktplaats zou kunnen kopen, in dat geval heb je het instrument gewoon in je bezit.
Mijn advies is altijd om je instrument uiteindelijk te upgraden als je meer zicht hebt of muziek maken een blijver is.
En dan de lesmethode, het online vs het fysiek krijgen van muziekles.
Ik zie muziekles geven als een 2-weg systeem, de docent speelt oefeningen voor, met de timing, sound en intentie als voorbeeld voor de leerling.
De leerling studeert de oefeningen en laat deze vervolgens weer aan de docent horen, die daar vervolgens weer feedback op kan geven.
Deze uitwisseling tussen leerling en docent is een natuurlijk proces bij de conventionele manier van lesgeven, het is echter bij online lessen niet van toepassing.
Op de video drumt de docent iets voor, en de leerling probeert het na te spelen, zonder dat de leerling hier verdere terugkoppeling of feedback over krijgt.
Een ander belangrijk aspect is het motorische en fysieke deel van het leren bespelen van een muziekinstrument.
Wanneer een aspirant drummer het drummen online wil leren, is er ook hier geen enkele vorm van corrigeren van de kant van een docent, het gevaar van verkeerde houding of techniek ligt dan op de loer.
Mijn ervaring als drumdocent in het geval van 1 op 1 online les, waar ik ruime ervaring mee heb gekregen tijdens de Corona pandemie, is dat je vaak moeilijk kunt sturen op houding en/ of techniek op afstand, door praktische problemen; slechte verbinding, slecht geluid, verkeerde camera hoeken etc.
Laat staan wanneer er ‘1 richting’ online lessen zijn, waarbij de leerling vooraf opgenomen instructie video’s bekijkt, dan is er immers helemaal geen sprake meer van sturing.
Mijn conclusie is dan ook, online muziekles kan een tijdelijk alternatief zijn als vervanging voor de reguliere ‘fysieke’ muzieklessen, maar zal wat mij betreft zeker geen gelijkwaardige vervanging kunnen worden voor het fysiek muziekles krijgen zoals we dat nu kennen.
Bé van Gils, drumdocent TheBeatStation